De vier straten die van de Kortrijksesteenweg naar het Citadelpark (kant Leopold II-laan) leiden, staan niet meteen te boek als de favoriete wandel- en fietsstraten van buurtbewoners. De Filips van Marnixstraat haalde in 2009 al een trieste zesde plaats in de top 100 van slechtste straten in Gent. En de parallelle straten zijn er niet veel beter aan toe. Een heraanleg is nu eindelijk in zicht.
De plannen werden half 2016 al toegelicht tijdens een buurtinformatiemoment. De straten krijgen een volledige make-over, met een rijweg in asfalt (bye bye kasseien!), voetpaden in betontegels, meer fietsenstallingen en vooral: meer groen en hier en daar wat speelruimte. Er komen bomen, stukjes groen en zogenaamde ‘spelprikkels’.

Ik vroeg bij schepen Watteeuw na wat de planning van de werken is. De werken vinden wellicht in 2017 plaats, maar een exacte timing is nog niet duidelijk. In de vier straten samen zullen fietsenstallingen staan voor in totaal 80 fietsen. Dit zal het globale aantal parkeerplaatsen voor auto’s licht verminderen, maar het aantal bewonersplaatsen blijft wel behouden. Tot slot is het nog belangrijk om weten dat door de heraanleg van een gescheiden rioleringsstelsel eigenaars van aaneengesloten bebouwing verplicht zijn de voorste dakhelft af te koppelen. Meer informatie daarover volgt nog bij de eigenlijke heraanleg, maar het reglement van Farys vind je ook hier.
(Letterlijk) Vraag en antwoord ‘heraanleg verbindingsstraten Kortrijksesteenweg – Leopold II-laan
Welke werken werden reeds uitgevoerd en wat staat er nog op de planning?
De ontwerpplannen voor de heraanleg van de 4 betreffende (verbindings)straten werden goedgekeurd door het college op 07/04/2016. De voorbereidende werken van de nutsbedrijven zijn bijna klaar. Dit wil zeggen dat vervolgens de Stad Gent met de onderhoudsaannemer de heraanleg definitief kan inplannen.
Ieder dossier zal nog individueel aan het college worden voorgelegd voor toewijzing aan de onderhoudsaannemer als deelopdracht en vastlegging van het krediet.
- Wat is de timing van de verschillende werken? Wanneer voorziet men het einde van de werken in respectievelijk de Filips van Marnixstraat, de Willem van Nassaustraat, de Lamoraal van Egmontstraat en de Hendrik van Brederodestraat?
Het is de bedoeling de ene straat na de andere te doen in functie van de effectieve vrijgave door de nutsmaatschappijen, het bekomen van de bouwvergunning en eventueel andere randvoorwaarden waar we mee moeten rekening houden (zo is er in 1 straat bv een jaarlijkse activiteit op 11 juli waar ons gevraagd werd om de werk ervoor of erna te plannen. Een heel concrete planning wordt op basis van hiervan nog uitgestippeld en ook voordien gecommuniceerd aan de bewoners.
- Wanneer plant men het plaatsen van de verlichting in de Koning Leopold II-laan?
Deze behoren tot de voorbereidende werken van de nutsbedrijven en zodra alle kabels in dienst kunnen gesteld worden zal ook de verlichting in de Leopold II-laan in orde worden gebracht. Een exacte timing werd opgevraagd bij Eandis maar hebben we op heden nog niet mogen ontvangen.
- Werden de plannen nog gewijzigd na het informatiemoment?
We hebben alle opmerkingen geëvalueerd na het informatiemoment en waar mogelijk en wenselijk de plannen bijgestuurd. Zo zijn bijvoorbeeld een aantal spelprikkels verwijderd en een doorlopend voetpad aangepast. Het gaat echter over beperkte aanpassingen waarbij het globaal concept niet is gewijzigd.
- Hoeveel bijkomende fietsenstallingen zullen er geplaatst worden in respectievelijk de Filips van Marnixstraat, de Willem van Nassaustraat, de Lamoraal van Egmontstraat en de Hendrik van Brederodestraat?
- In de Filips van Marnixstraat zullen er in totaal 8 modules Type Gent komen te staan (goed voor 40 fietsparkeerplaatsen), waarvan 7 modules aan de kant van de Kortrijksesteenweg, waar er een grote fietsparkeerdruk heerst. De 8ste module komt aan de zijgevel van het pand 32-33 (Koning Leopold II-laan);
- In de Hendrik van Brederostraat zullen 4 modules komen (20 fietsparkeerplaatsen), verspreid over de straat;
- In de Lamoraal van Egmontstraat zal er 1 module komen te staan (5 fietsparkeerplaatsen), aan de hoek met de Kortrijksesteenweg;
- In de Willem van Nassaustraat zullen 3 modules geplaats worden (15 fietsparkeerplaatsen), aan beide uiteinden van de straat.
- Welke impact zal het plaatsen van extra fietsenstallingen en het planten van bomen in de straat hebben op het aantal parkeerplaatsen? Zal men erover waken dat het aantal parkeerplaatsen voor bewoners minstens gelijk blijft en een eventuele vermindering van het aantal parkeerplaatsen enkel ten koste gaat van bezoekersplaatsen?
Momenteel zijn er in vermelde straten reeds een aantal voorbehouden plaatsen voor bewoners:
- Filips van Marnixstraat (8);
- Hendrik van Brederodestraat (8);
- Lamoraal van Egmontstraat (11);
- Willem van Nassaustraat (11).
Het is de bedoeling dat het aantal, voor bewoners voorbehouden plaatsen, behouden blijft. Zoals de plannen zijn goedgekeurd, zal het globaal aantal parkeerplaatsen licht verminderen. Wat dus concreet betekent dat het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers, evenredig zal verkleinen.
- Bij de aanleg van een vernieuwd rioleringsstelsel is het in sommige gevallen verplicht om het regenwater af te koppelen, zodat het niet meer samen met het afvalwater in de afvalwaterriool terechtkomt. Is dit van toepassing bij de heraanleg van de bovenvermelde straten? Welke maatregelen moeten getroffen worden door de eigenaars van de woningen? Hoe zullen zij daarover worden geïnformeerd?
We hebben de mensen geïnformeerd via een spreekuur, daarbij komt dit minder expliciet naar voor maar het is wel steeds aan iedereen zo uitgelegd aan de tafels. Ook in de uitnodiging voor een infomoment/spreekuur etc. wordt verwezen naar het feit dat er een gescheiden stelsel wordt aangelegd.
De maatregelen de moeten getroffen worden door de eigenaars kan je terugvinden in het Bijzonder Waterverkoopreglement – Deel huisaansluitingen – Gent. Alles is daarover weer te vinden op de site van onze partner Farys die in opdracht van de Stad Gent instaat voor het beheer van het rioleringsstelsel en dus ook de afkoppeling. Voor de meeste woningen in deze straat (aaneengesloten bebouwing) is de belangrijkste verplichting dat ze de voorste dakhelft moeten afkoppelen.
Vooraf en tijdens de werken zullen de mensen ook nog verder geïnformeerd en begeleid worden hieromtrent om de afkoppeling uit te voeren. Het is ook zo dat tijdens uitvoering van een integrale heraanleg in opdracht van de Stad Gent de aansluiting gratis is, maar uiteraard de afkoppeling wel moet uitgevoerd worden.